Problem
Berk uyanır
ve annesinin ona hazırladığı güzel kahvaltı sofrasına oturur. Kahvaltısını
yaptıktan sonra okula gider. Berkin ilk dersi fen bilgisidir. Berk derse girer
ve kendi masasına oturup öğretmenini bekler. Fen bilgisi öğretmeni dersine
girdikten sonra öğrencileriyle selamlaşır ve yanında getirdiği iki adet araba
ve iki adet ‘N’ ve ‘S’ kutuplu mıknatısları gösterir. Fen bilgisi öğretmeni bu
malzemelerle sizlere güzel bir deney yapacağını söyler. Berkin öğretmeni ilk
önce mıknatısların ne işe yaradıklarını ve nasıl çalıştığını sözlü olarak
anlattıktan sonra yanında getirdiği malzemelerle mıknatıs konusunu daha iyi
kavramak için deneye başlar. Burada ilk önce arabaların üstüne ‘N’ ve ‘S’ kutuplu
mıknatısları yerleştirir. Bu mıknatıslar arabaların ön tarafına ‘N’ arka taraflarına ise ‘S’ kutbu gelecek
şekilde ayarlamıştır. Bu arabaları bir birlerine arkalı önlü hareket
ettirildiklerinde ‘N’ ve ‘S’ kutupları
olduğu için arabalar birbirini çekmiştir. Arabaların önleri birbirine karşılıklı
gelecek şekilde yani mıknatıslar kutupları
‘N’ ve ‘N’ olacak şekilde
bırakıldıklarında birbirlerini ittikleri gözlenmiştir. Berkin aklına bir soru
takılmıştır ve öğretmenine bu soruyu sorar. ‘Öğretmenim bu mıknatısların ‘N’ ve
‘S’ kutuplu olduğunu nasıl biliyoruz ve bunların çalışma mekanizması nasıldır?
Diye sorduktan sonra fen bilgisi öğretmeni bir sonraki derste bu soru için fen
bilgisi laboratuvarından demir tozu getirir. Masanın üstüne ‘N’ ve ‘S’ kutuplu mıknatısı
koyduktan sonra mıknatısın üstüne kapatır ve demir tozlarını bu kâğıdın üstüne
döker. Oluşacak olan bu şekli tüm öğrenciler gözlemleyip birbirleri arasında
tartışırlar.
Deney
Etkinlik:
F.4.3.2.
Mıknatısların uyguladığı kuvvet.
Sınıf: 4.
Kazanım:
F.4.3.2.1 Mıknatısı tanır ve
kutupları olduğunu keşfeder.
Deneyin
Amacı: Mıknatısın
özelliklerini tanımlayıp iki kutbunun birbirleri arasında gerçekleşen olayları
gözlemleyerek mıknatısın hareket yönünü belirlemektir.
Araç Ve
Gereçler: İki
adet mıknatıs, demir tozu, A4 kâğıdı.
Deneyin
Yapılışı: Masanın üzerinde iki adet mıknatısı zıt kutupları karşılıklı
getirdik daha sonra ise aynı kutupları birbirine karşılıklı getirerek oluşan
durumu not aldık.
İkinci deneyimiz ise düz bir tahta masa üzerine karşılıklı
aynı kutuplu iki mıknatısı koyduk. ( örnek olarak iki mıknatısların ‘N’ ve ‘N’
kutupları) ve üzerlerine bir adet a4
kâğıdı yerleştirdik. Bu a4 kâğıdının
üzerine yavaşça demir tozlarını döktük ve demir tozlarının oluşturduğu şekli
tüm sınıfça gözlemleyerek kendi aramızda tartıştık.
Daha sonraki
deneyimiz ise bir mıknatısı yanlışlıkla elimizde kırılmıştı ve biz o kırılan
tarafla başka bir demir tozuna yaklaştırdığımızda oluşacak olan durumu gözlemledik
ve dosyamıza not aldık.
Hipotez:
1- Mıknatıslar
da zıt kutup karşılıklı gelirse birbirini çeker, aynı kutup karşılıklı gelirse
birbirini iter.
2-Mıknatısın hareket yönü ‘N’ kutbundan
‘S’ kutbuna doğrudur.
3- Mıknatıslar tek kutupludur.
Sonuç: Birinci deneyimizde mıknatıslarda zıt
kutuplar bir birini çektiğini, aynı kutuplar ise birbirini ittiğini öğrenmiş olduk.
İkinci deneyimiz ise demir tozlarının aldığı şekil mıknatısın ‘N’ kutbundan ‘S’
kutbuna doğru manyetik bir alan çizgileri varmış gibi gözüküyor. Bundan dolayı
mıknatısların hareket yönleri ‘N’ kutbundan ‘S’ kutbuna doğru olduğunu öğrenmiş
olduk.
Kırılan
mıknatısı demir tozuna yaklaştırdığımızda mıknatısın demir tozunu çektiğini
gözlemleyerek mıknatısın her zaman iki kutuplu olduğunu kanıtlamış olduk.
Bağımsız Değişken:
1-Mıknatısların masanın üstüne koyarken
konumu örnek olarak zıt kutup ya da aynı kutup karşılıklı koyulması.
2- Demir tozunun miktarı
Bağımlı Değişken:
1-Zıt
kutuplu mıknatıslar bir birini çekmesi, aynı kutuplu mıknatıslar bir birini
itmesi
2-A4 kâğıdın üstüne döktüğümüz demir
tozunun aldığı şekiller.
Kontrol Değişken:
1-A4 kağıdı
2- Mıknatısın boyutu
3- Masa
Sorular
1-Birinci hipotez doğru mudur?
Benim cevabım: Evet doğrudur. Çünkü deneyimizde de zıt kutuplar birbirini çekmişti, aynı
kutuplar birbirini itmiştir.
Grubun cevabı: Evet, mıknatıslar zıt kutuplar
birbirini çekmiştir, aynı kutuplar birbirini itmiştir.
2- İkinci hipotez doğru mudur?
Benim cevabım: Evet doğrudur. Deneyimizde olduğu gibi mıknatısların manyetik alan yönü
‘N’ kutbundan ‘S’ kutbuna doğru olduğu için manyetik alanla hareket yönü de
aynı yöndedir.
Grubun cevabı: Evet,
mıknatıslarda manyetik alan ‘N’ kutbundan ‘S’ kutbuna doğru olduğu için hareket
yönü de manyetik alanla aynıdır.
3- Üçüncü hipotez doğru
mudur?
Benim cevabım: Hayır,
çünkü mıknatıslar çift yönlüdür. Bu durumu deneyimizde de kanıtlamış olduk.
Grubun cevabı: Hayır, çünkü deneyimizde olduğu gibi
mıknatısın kırılan tarafıyla demir tozuna yaklaştırdığımızda demir tozunu çektiğini
gördük. Bu yüzden mıknatıslar her zaman çift kutupludur.
4-Mıknatıslarda farklı kutuplar birbirini çekip, aynı kutuplar birbirini
neden iter?
Benim cevabım: Mıknatısların ‘N’ kutbundan çıkan manyetik alan ‘S’ kutbuna hareket eder
bu yüzden aynı kutuplar karşılıklı gelirse manyetik alanlar birbirine ters
yönde itme kuvveti uygular. Farklı kutuplar karşılıklı gelirse birbirine daha
hızlı yaklaşarak çekme kuvveti uygularlar.
Grubun cevabı: Mıknatısların
‘N’ kutbundan çıkan manyetik alan ‘S’ kutbuna hareket eder bu yüzden aynı kutup
karşılıklı gelirse manyetik alanlar birbirine çarpışır ve iterler. Farklı kutup
karşılıklı gelirse manyetik alanlar birbirine çarpışmaz ve birbirini çeker.
5- Mıknatıslarda manyetik alan hangi kutuptan hangi kutba
doğrudur?
Benim cevabım: Deneyimizde olduğu gibi A4 kâğıdın üstündeki demir tozları ‘N’ kutbundan
‘S’ kutbuna hareket halindeymiş gibi gözüküyor. Bu yüzden manyetik alan ‘N’
kutbundan ‘S’ kutbuna doğrudur.
Grubun
cevabı: Mıknatıslarda manyetik alan ‘N’ kutbundan ‘S’ kutbuna
doğrudur. Çünkü deneyimizde A4 kâğıdının üzerindeki demir tozları mıknatısın
‘N’ kutbundan ‘S’ kutbuna doğru hareket edercesine şekil almıştır.
Deney
İlgili Fotoğraf:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder