SENARYO
Kamyon ve Tır üreticisi bir firma yeni üretecekleri kamyon
ve tırların boyu hakkında tereddütte kalıyor. Çünkü üretilen tırların ve
kamyonlar çok çeşitli boylarda olduğu görülüyor. Nasıl karar vereceklerini
düşünürler. Onlar için elzem olan konular ise malların daha kolay bindirilip
indirilmesidir. Çünkü tıra yüklenecek olan mallar ağırdır. Mallar tır ve yeri birbirine
bağlayan eğik düzlemle yüklenmektedir. Sizce eğik düzlemde ağırlığın hepsi
hissedilir mi? Hissedilmez ise ne kadarı
hissedilir?
Bizde bu doğrultuda fabrikaya önemli olan kriterleri dikkate
alarak bir maket hazırlayacağız.
1. Müşteri
Kim?
Ø Fabrika
yetkilileri
2.
Müşterinin bir çözüme ihtiyacı olan sorunu nedir?
Ø Tır ve
kamyonların doru yüksekliklerini tespit edememeleri.
3. Problemin
Çözümü neden önemlidir?
Ø Tır ve
kamyon kullanıcılarının malları yüklerken daha kolay yükleyebilmeleri açısından
önemlidir.
4. Son
Kullanıcılar Kimler?
Ø Tır'a ve
kamyon kullanıcıları.
5. Çözümü Etkili Kılacak Kriterler nelerdir?
Ø Malları
daha az kuvvetle yüklemek.
6. Kısıtlamalar Nelerdir?
Ø Kısıtlamamız
yok.
Deney-1
Kazanım:
F.4.3.1.1. Kuvvetin, cisimlere hareket kazandırmasına ve cisimlerin şekillerini
değiştirmesine yönelik deneyler yapar.
Kavramlar:
Kuvvet: Duran bir cismi hareket ettiren, hareket halindeki
cismi durduran, cismin yönünü ve şeklini değiştiren etkiye kuvvet denir.
Deneyin
amacı: Eğik düzlemde hareketli arabaya hareket ettirecek kuvvetin
neler bağlı olduğunu deney ile gözlemlemek.
Deney
malzemeleri:
Ø Eğik düzlem
tahtası
Ø Dinamometre
Ø Naylon ip
Ø Uçlu
bağlama parçası
Ø Statif
çubuk
Ø Yarıklı
ağırlık takımı
Ø Döküm ayak
Ø Eğik düzlem
arabası
Ø Bunzen
kıskacı
Ø Açıölçer
Hipotez:
1- Eğik düzlemin açısını azalttığımızda arabanın aşağı
yöndeki kuvveti azalır.
2- Ağırlık artınca eğik düzlemden bırakılan arabanın aşağı
yöndeki kuvveti azalır.
Deneyin
yapılışı: İlk önce
eğik düzlem aracını dinamometre ile ağırlığını ölçüp bu değeri not aldık. Daha
sonra eğik düzlem tahtasını bağlama parçasına deney resimlerindeki ikinci
görsel gibi belirli bir açıyla tutturalım ve bu açıyı açıölçer ile ölçüp
notumuzu alalım. Sonra ise deney resimlerindeki ikinci görsel gibi eğik düzlem
aracımızı yerleştirip dinamometrenin ölçtüğü değeri not edelim. Bu yaptığımız
düzenekte birinci deney olarak önce eğik düzlemin açısını değiştirmeden arabaya
ağırlık takımlarından ekledik ve oluşan durumu gözlemledik. İkinci deneyimiz
ise eğik düzlemin açısını düşürdük ve arabanın ağırlığını aynı bıraktık bu
deneyde de oluşan durumu gözlemledik.
Deney
resimleri:
1.Resim 2. Resim
Bağımsız
değişken:
1- Birinci deneyimizde arabanın ağırlığı
2- İkinci deneyimizde eğik düzlemin açısı
Bağımlı
değişken:
1- İki deneyde de dinamometrenin ölçtüğü değer.
Kontrol
değişken:
1- Birinci deneyimizde eğik düzlemi tutan parçalar ve eğik
düzlemin açısı
2- İkinci deneyimizde ise arabanın ağırlığı
Deney
verileri: Hazırladığımız deney
düzeneğinde birinci deneyde eğik düzlemin açısını değiştirmeyip arabanın
ağırlığını arttırınca dinamometrenin arttığını gözlemledik çünkü arabanın
ağırlığı ile yer çekiminin çarpımı kuvveti verir bu kuvvet bu düzenekte dinamometreye
ters yöndedir. Ağırlık artınca arabanın yere doğru kuvveti artacağından
dinamometre değeri artığını gözlemledik. İkinci deneyimizde ise eğik düzlemin
açısını azaltınca arabanın azda olsa aşağı yönde kuvvetin azaldığını gördük
çünkü açıyı azaltınca arabanın düzleme uyguladığı sürtünme kuvveti arttığını bu
yüzden de arabanın aşağıya uygulanan kuvveti azalacağını ve dinamometre
değerinin düştüğünü gözlemledik. Bu ölçtüğümüz dinamometre değerlerini
dosyamıza not aldık.
Sorular:
1- Birinci
hipotez doğru mudur?
Ø Evet,
doğrudur, Çünkü deneyimizde de olduğu gibi eğik düzlemin açısını azaltınca
arabanın düzleme uyguladığı sürtünme kuvveti artar.
2- İkinci
hipotez doğru mudur?
Ø Hayır,
Çünkü kuvvet: kütle ile yer çekimin çarpımıyla bulunur. Bu durumda arabanın
ağırlığını arttırınca aşağı yöndeki kuvveti de artar.
TASARIMIMIZ
1. Tasarımımızın ismi nedir?
Ø Kuvvet
maketi
2. Tasarım
oluşturmak için nelere ihtiyacınız var?
Ø Mukavva
Ø Açıölçer
Ø Kalem
Ø Makas
Ø Renkli
kalem
3. Tasarımımızın özellikleri nelerdir?
Ø Tasarımımız
kuvvetin eğik düzlemdeki, ağırlığının açıya oranla nasıl değiştiğini
somutlaştırarak göstermektedir.
4.Tasarımımızın
yapılışı?
Ø Mukavvamızın
üzerine açıölçer yerleştirerek eğik düzlemin açısına karar veriyoruz daha sonra
eğik düzleme ağırlık ve dinamometre resmi çizerek ağırlığın her açıda nasıl
etki ettiğini gösteriyoruz. Bu işlemlerin hepsini ayrı ayrı 20-30-45-60-90
açıları içinde yapıyoruz daha sonra bunları yine bir düzleme silikon yardımıyla
sabitliyoruz. Tabi ki hepsini de düzlem etrafına ter yüzleri iç tarafta kalacak
şekilde yerleştiriyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder